Farby akrylowe - zajęcia arteterapii
Cze 06, 202528 maja na zajęciach ARTE dzieci tworzyły obrazy na kartonie, deseczkach i płótnie. Zajęcia arteterapii z wykorzystaniem farb akrylowych były nie tylko świetną zabawą, ale i formą wspierania społeczno-emocjonalnego rozwoju młodych twórców.
Dzięki intensywnym kolorom, stosowaniu różnych narzędzi malarskich, akryle były idealnym narzędziem służącym wyrażaniu uczuć, nawet tych trudnych do opisania słowami. Tak też proces malowania pomagał dzieciom w wyciszeniu się, koncentracji uwagi i rozładowaniu emocji.
Podczas zajęć dzieci tworzyły obrazy według własnych pomysłów. Powstawały stonowane krajobrazy, ale i kontrastowe, zaskakujące abstrakcje, którym dzieci nadawały tytuły. Prowadzące wspierały uczestników w zrozumieniu, co powstaje na podłożu, jak uzyskać światłocień, rozpoznawać kształty i nadawać im wyrazu artystycznego.
Celem zajęć był swobodny akt twórczy, stworzenie przyjaznej atmosfery i nauka współpracy. Nie liczył się tyle efekt, co odwaga w wyrażaniu siebie poprzez sztukę, a tego nie zabrakło!
Rosnącą pewność siebie dało się zauważyć w wizualnej stronie prac dzieci: kompozycji i kolorystyce. Ich obrazy stawały się coraz bardziej ekspresyjne i indywidualne. Piękne prace ozdobiły korytarz naszej Placówki.
Papieroplastyka na arteterapii
Maj 22, 2025Na wczorajszych zajęciach arteterapii wiele się działo: taniec, komplementowanie przy specjalnym obrusie życzliwości, rozmowa z samym sobą, wyrażanie emocji i zajęcia twórcze z papieroplastyki.
Zajęcia ARTE, podczas których dzieci tańczyły w maskach i rozmawiały z własnym odbiciem w lustrze, były nie tylko formą ekspresji artystycznej, ale także głęboko transformującym doświadczeniem emocjonalnym.
Ćwiczenia te miały pomoc najmłodszym w odkrywaniu siebie, uwalnianiu trudnych, ale i pozytywnych emocji oraz budowaniu poczucia tożsamości.
Taniec w maskach, a właściwie ruchowa improwizacja, był okazją porozumiewania się z własnym ciałem i odczuciami, bez użycia słów.
Arteterapia z maskami i lustrem dawała dzieciom przestrzeń, w której mogły być sobą – bez ocen, bez presji.
W drugiej części spotkania dzieci stworzyły piękne kartki, bogate w miłe słowa i różne barwne elementy, a skierowane przede wszystkim dla mam z okazji zbliżającego się ich święta.
Uczestnicy mogli uświadomić sobie, że podarowanie własnoręcznie zrobionego prezentu to nie tylko przekazanie przedmiotu, ale przede wszystkim siebie, swoich uczuć i intencji.
To spotkanie małych artystów było prawdziwą, żywą szkołą uczuć!
Zapraszamy na ostatnią wycieczkę Podróży kulturalnej po Śląsku. Już w sobotę tj. 24 maja od godziny 9:30 do 16:30. Odwiedzimy świat miniatur- Kolejkowo oraz Palmiarnię w Gliwicach. Później zjemy obiad w pobliskiej restauracji. Zapraszamy
Kolejne zajęcia arteterapii to zdobywanie nowych doświadczeń artystycznych poprzez eksperymentowanie akwarelą i formowanie pachnących mydełek z gliceryny.
W pierwszej części dominował akcent wiosenny. Inspiracją do tworzenia były tulipany, a akwarela okazała się doskonałym medium, by oddać ich lekkość, delikatność i barwne piękno.
Uczestnicy uczyli się kolejnych kroków pracy z farbami akwarelowymi: jak mieszać kolory, nakładać warstwy i korzystać z wody, by uzyskać ciekawe efekty i odwzorować kształty kwiatów oraz pozostałych elementów kompozycji.
Efektem były bajkowe i fantazyjne obrazki bogate w subtelne odcienie barw. Każda praca odzwierciedlała charakter i nastrój małego twórcy.
Pachnąca przygoda z kreatywnością rozpoczęła się w drugiej części spotkania.
Podczas zajęć dzieci starannie wybierały kolory oraz zapachy. Następnie pod czujnym okiem opiekunek rozpuszczały glicerynę, wlewały ją do foremek i obserwowały, jak płynna masa zmienia się w pachnące mydełka o fantazyjnych kształtach. To zabawa połączona z nauką wytrwałości i cierpliwości, rozwijanie zdolności plastycznych i wrażliwości estetycznej poprzez odbiór wielozmysłowy świata.
Gotowe mydełka dzieci mogły zabrać do domu lub podarować jako upominek bliskim. Piękne tulipany zawisły na tablicy ozdabiając korytarz.
Na ostatnich zajęciach Arteterapii dzieci wcieliły się w rolę projektantów kafelek dekoracyjnych. Motto spotkania: Małe rączki, wielkie dzieła! Najpierw rysowanie/projektowanie ołówkiem. Pojawiły się piękne wzory, ilustrujące upodobania najmłodszych. Prawdziwa przygoda artystyczna rozpoczęła się w momencie przeniesienia projektowania form w przestrzeń. Dla dzieci lepienie w glinie było nie tylko świetną zabawą. To podróż do świata, gdzie każda bryła stawała się wężem, filiżanką, aniołkiem, zamkiem w chmurach…, no i oczywiście kafelką, zdobioną terakotą!
W świecie, który coraz bardziej przenosi się na ekrany i cyfrowe piksele styczność z przyjemnym w dotyku i angażującym wszystkie zmysły materiałem to trafna droga do rozwoju podopiecznych, ich kreatywności, ale i otwarcia na innych oraz otaczający świat.